individueel

 

Krachttraining

Krachttraining is een trainingsvorm met (extra) weerstand om de kracht te verbeteren, meestal met het doel om (sport)prestaties te verbeteren.

Anders dan met fitness, waarbij bewegen meestal het doel op zich is, is krachttraining in de meeste gevallen puur een middel om bewegingsvormen beter uit te voeren, om zo prestaties tot een hoger niveau te leiden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het sterker maken van de beenspieren van een sprinter.

Krachttraining is te verdelen in:

  • Algemene krachttraining
  • (Sport) Specifieke krachttraining
  • Hypertrofie training 

Algemene krachttraining

Algemene krachttraining heeft als doel om het gehele lichaam sterker te maken.Tijdens het trainen worden de spieren in het gehele lichaam getraind, dus niet slechts één spiergroep. Het resultaat zal al na een paar trainingen merkbaar zijn. Het trainen gaat makkelijker en ook in het dagelijks leven is het effect snel merkbaar. Denk hierbij aan het verstevigen van de rug om rugklachten te voorkomen bij mensen die veel zitten, het voorkomen van blessures bij sporters, of om gewoon in het geheel een sterkere atleet te worden. Voorbeeld: Squatten of kniebuigingen voor een schaatser.

Specifieke krachttraining

Specifieke krachttraining wordt voornamelijk bij sporters gebruikt. Deze vorm van krachttraining concentreert zich op een specifieke beweging uit een bepaalde sporttak, aangepast aan de soort kracht die van toepassing is bij het uitvoeren van die beweging.

Er wordt hierbij vaak afgeweken van de vrij 'vaste' standaard oefeningen met gewichten, zodat coördinatie ook een grotere rol speelt bij het uitoefenen van deze krachtoefeningen. Deze oefeningen worden meestal ook in veldtrainingen verwerkt of in de sportschool nagebootst. Voorbeeld: Een schaatser die met extra weerstand explosief moet starten.

Hypertrofie trainining

Hypertrofie training is een specifieke manier van trainen die is er op gericht om meer spier "massa" te kweken, ook wel het bodybuilding genoemd. Hypertrofie (Grieks voor overmatige voeding) is een term uit de celbiologie en het houdt in dat weefselsorganen in grootte toenemen door vergroting van het volume van de afzonderlijke cellen. Hypertrofie betekent op cellulair niveau dat de cel meer water en bouwstoffen opneemt met als gevolg een toename van het volume.

Door spiergroepen doelgericht volledig uit te putten, frequent te trainen met een aangepast schema en op voeding te letten is het mogelijk de spiermassa te vergroten. Bij hypotrofie training kan men pas beginnen als men de groeifase van het lichaam is gepasseerd. Als basis zal dan altijd gekozen worden om te starten met de juiste technieken van uitvoering.