groepslessen01

 

 

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het is een trainingsvorm waarbij vooral het cardiovasculaire systeem (hart) getraind wordt.

HIIT training is gebasseerd op kortdurende 'high intensity' intervaloefeningen, afgewisseld met kortdurende pauzes van actief herstel of volledige rust. 

Van rustige cardiotraining wordt gedacht dat je hiermee gewicht verliest, doordat je veel vet verbrand tijdens inspanning op een lange intensiteit. Dit klopt ook zeker, maar HIIT is precies het tegenovergestelde. Het is een efficiënte training als je vet wilt verbranden, in vergelijking met langdurige duurtraining. 1 à 2 x HIIT in de week kan je fitness naar een heel nieuw niveau brengen ... in minder tijd. 

Hoe ziet een HIIT les eruit? 
De les duurt ongeveer 30 minuten met een warming-up en cooling down. Er zijn meerdere intervallen variërend in de tijd. De rustpauze zijn relatief kort en zullen bestaan uit actieve rust (lage intensiteit) of complete rust. 

7 redenen om aan HIIT te doen:
1. Het boost je stofwisseling. 

Tijdens een duursport gebruikt je lichaam minder zuurstof dan wanneer je jezelf tot het uiterste pusht (zoals tijdens HIIT). Op het moment dat jij happend naar adem snakt (doordat je lichaam meer zuurstof gebruikt), schakelt je metabolisme automatisch naar een hogere versnelling. Hierdoor verbrand je meer calorieën tijdens en na je workshop. 
2. Je versterkt je allerbelangrijkste spier. 
Tijdens een HIIT word je cardiovasculaire power effectief vergroot. Je hartspier wordt dus getraind.
3. Het is de fitnessvariant van 2 halen 1 betalen.
Tijdens HIIT wordt kracht en cardio getraind. Je hebt een kracht- en cardioworkout in 1.
4. Fitness op maat. 
Het is niet noodzakelijk om 30 seconden lang en zeer intense move te doen en daarnaast ook nog eens die zware dumbells te tillen. Ben jij nog niet klaar voor die uitdaging, geen probleem. HIIT kun je aanpassen aan jouw niveau!
5. Het houdt je bloedsuiker in balans.
In het vakblad Diabetologia werd een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat HIIT, met veel intervallen, kan helpen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden.
6. Je verbrandt meer vet in minder tijd.
Als je gedurende je workout hoog intensieve oefeningen afwisseld met minder intensieve oefeningen, verbeter je je aerobic conditie (activiteiten die je hart sterker maken) en je anaerobic conditie (activiteiten die je andere spieren sterker maken. Dit helpt jou om vet te verbranden. 

De 5 voordelen van HIIT: 
1. Meer zuurstof

Je maximale zuurstofopname verbetert aanzienlijk als je aan HIIT doet. Door nog geen twaalf weken intensief aan HIIT-trainingen te doen zorgt je lichaam ervoor dat je lichaam effectiever zuurstof opneemt. 
2. Taille omtrek 
Je zult niet alleen dieper kunnen ademhalen en spieren kweken, ook je tailleomtrek kan veranderen als je langer dan twaalf weken traint. 
3. Kort maar krachtig
De Amarican College of Sports Medicine zegt dat een voornaamste reden dat mensen niet sporten is, dat ze vinden dat het teveel tijd in beslag neemt. Een groot voordeel van HIIT-trainingen is dat je minder tijd nodig hebt dan een andere training om hetzelfde doel te bereiken. Met interval training wissel je met zware en minder zware oefeningen af. Dit zorgt voor een goed effect en zo bereik je een piek in de hoeveelheid zuurstofopname. 
4. Afslanken 
Voornamelijk mensen met overgewicht zullen sneller vet verliezen door een trainingschema te hebben met een intensieve HIIT-trianing in plaats van een normale training. Daarnaast wordt de kans op een haraanval ook kleiner na twaalf weken intensief HIIT trainen. 
5. Wekelijks sporten 
Volgens het American College of sport Medicine moet een volwassene minimaal 150 minuten sporten per week om gezond te blijven. Dat is omgerekend bijvoorbeeld tweeënhalf uur hardlopen per week. Voor HIIT-trianingen adviseren ze 75 minuten: anderhalf uur trainen per week. Voor hetzelfde gezonde effect op je lichaam als de meeste andere sporten doe je er met een HIIT-training dus minder lang over. 

Lestijden: 
Donderdag   19:00 - 19:30