Bij pilates staan houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op het lichaam en de geest centraal. Het is een effectieve training die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt.

Bij een pilates les wordt het gehele lichaam betrokken. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel ‘core-stability’. Met de ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei activiteiten heb je deze spieren nodig. Een goede core-stability zorgt voor meer kracht en balans bij alles wat je doet.

Hoe ziet een Pilates les eruit?

Tijdens de les wordt de nadruk gelegd op de volgende principes: concentratie, controle, precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen. Elke oefening wordt uitgevoerd met een sterke samenwerking van de diepe spieren in de rug, buik en bekkenbodem. Het tempo ligt bij de ‘vloeiende’ oefeningen niet erg hoog, maar concentratie is daardoor niet minder belangrijk! Je moet je hoofd erbij houden om je lichaam te beheersen.

Is Pilates iets voor mij?

Pilates is voor iedereen die actief bezig wil zijn met zijn lichaam. Jong, oud, man of vrouw, iedereen kan meedoen. Pilates is een effectieve en veilige methode die door iedereen beoefend kan worden, ongeacht het fysieke niveau of eerdere bewegingservaring. Het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet.

Voordelen Pilates:

  • Verbetering van je core-stability.
  • Verbetering van je flexibiliteit en mobiliteit.
  • Verbetering van de houding.
  • Sterker en soepeler lichaam.
  • Meer balans.


>> NAAR DE LESTIJDEN

 

Zelf een keer een Pilates-les uitproberen? Dat kan! 
Schrijf je nu in voor een gratis proefles!